Technische infoKoop niet meteen een nieuwe fiets als je denkt dat je fiets te klein of te groot is. Vraag eventueel een trainer of een BMX specialist om advies als je meer wilt weten waarom het goed is om je aan een bepaalde maat te houden. BMX fietsZorg bij aankoop van een BMX dat je zeker een echte BMX race fiets aanschaft. Deze zijn aanzienlijk lichter dan de straat bmx, die makkelijk tot 2 keer zwaarder is. Het verschilt ook van de BMX freestyle (meestal uitgerust met pegs) en Dirt (klein voorblad, vaak geen rem). Neem zeker ook geen speelgoed fiets! De fiets krijgt het serieus te verduren bij het rijden en springen. De BMX race fiets heeft enkel een achterrem. Een voorrem is niet toegelaten en ook geen uitstekende onderdelen of accessoires (reflectoren, bel, kettingskast, spatbord…). Houd rekening met de juiste afmetingen, je mag rekening houden met de groei, maar overdrijf daar zeker niet in. Tegen dat je kind dan eindelijk met de juiste maat rijdt is de fiets misschien al versleten of heeft hij er een afkeer van gekregen. Koop beter regelmatiger een fiets, voor jonge rijders is dit jaarlijks tot max 2 jaar met dezelfde fietsmaat. Je kan dan al spelen met de maat van stuurnok, stuur, crankslengte etc. Verder volgen richtlijnen, als je ergens aan twijfelt, kan je altijd advies vragen bij 1 van de trainers of bij de gespecialiseerde bmx winkels. Maat kaderHet frame van een BMX bestaat meestal uit aluminium, hoewel er ook andere materialen bestaan (titanium, carbon) is dit het meest gebruikte. De juiste framemaat is belangrijk, zowel in de start als voor de behendigheid op de baan. Een kort frame is meer wendbaar, maar iets nerveuzer. Maar iemand die een goed controle over de fiets heeft, zal hier dus meer mee kunnen. De meeste merken hebben de volgende standaard maten beschikbaar (lengte bovenbuis): Micro (38 – 40 cm) lengte rijder in cm / 5) + 20 cm De high-end frames hebben buiten deze standaard maten, verschillende tussenmaten beschikbaar. GeometrieDe geometrie van het frame is belangrijk, het is merkafhankelijk en bepaald grotendeels hoe de fiets handelt. Head anglehoek tussen grond en voorvork, met in het verlengde van de lijn het stuur. Vroeger was hier veel verschil in, tegenwoordig is deze bij alle merken ongeveer hetzelfde. De hoek wordt tegenwoordig tussen 74 en 76 graden gehouden zodat de fiets sneller reageert bij het sturen. Hij zal iets nerveuzer zijn op rechte stukken. Hoogte crankstelDe hoogte van het crankstel bepaald grotendeels hoe een fiets hanteert. Ermee samenhangend ook de hoogte van het frame. Een laag crankstel versnelt fijner uit het hek (grotere maximale kracht positie) en maakt het draaien makkelijker. De meeste merken plaatsen de crankstellen zo laag mogelijk rekening houdend met frame grote en daarbij passende cranks. Men wil ook vermijden dat het tandwiel of crank armen de bulten te makkelijk raken. AchterbrugEen kortere achterbrug doet gemakkelijker oppakken. Een langere achterbrug maakt de fiets stabieler en men houdt het voorwiel gemakkelijker aan de grond bij het starten. Mijn voorkeur gaat naar een kortere achterbrug (zeker op de hedendaagse technische circuits), het voorwiel aan de grond houden kan men leren door de starttechniek grondig onder de knie te krijgen. CranklengteIemand met lange benen dan loop je met grotere passen en zal ook met een grotere cirkel trappen. Met langere cranks kan je meer kract zetten, maar verminderd het spin effect. Rijden met te lange cranks geeft een wiebeleffect. De vuistregel voor je crankslengteGa zonder schoenen met je voeten ongeveer 15cm uit elkaar staan. Meet je binnenbeenlengte (BBL) van het kruis tot aan de grond, BBL 60 Cranklengte in mm = (BBL in cm x 2,5) + 10 mm 50 Vanaf 180 Cranks op standaard fietsenMicro: 145-150 mm Stuur en stuurblokDe hoogte van het stuur is afhankelijk van de hoogte van je trapas en in de tabel hieronder staat het verschil tussen de hoogte van de trapas (hart) en het stuur (hart) afhankelijk van je lengte. Lengte rijder (cm) Verschil stuur – trapas Hieronder vind je de stuurblok lengte die bij de fietsmaat past. Micro: 35 mm StuurGa niet te smal, want dan kan je niet zoveel kracht meer zetten en kan je jezelf minder breed maken in de bochten. Haal er niet te veel ineens af, stukken terugplakken kan niet. Wielen en bandenEen BMX heeft standaard 20″ wielen. Er zijn wel verschillende velgen diktes: Mini 1 1/8″ tot ongeveer 35kg Als je kind een springer of een stevige gebouwde rijder is, dan ga je waarschijnlijk sneller over naar bredere en sterkere velgen. Bv reeds in een expert. Let op dat de remsteunen passen bij de gewenste velg. Dit is afhankelijk van het merk van zowel frame als rem. In het algemeen geldt, hoe jonger en kleiner een rijder is, hoe smaller de banden zouden moeten zijn (minder rolweerstand en minder gewicht) en vice versa (meer kracht en gewicht dus stevigere uitvoering en meer grip). Vroeger werd veel met banden gereden met een grof toppen profiel. Maar tegenwoordig is de ondergrond van de circuits harder (dolemiet, gravel,…) en bochten zijn vaak geklinkerd of geasfalteerd, waardoor velen kiezen voor een semi slick profiel. Houdt dus rekening met circuit en weeromstandigheden. Bij de oudere rijders wordt vaak een dikkere voorband genomen dan vanachter. Bandenspanning is belangrijk. Zorg voor voldoende harde banden. Probeer maar eens te springen of te achterwielen met een zachte banden. TandwielverhoudingEen BMX heeft een vaste tandwielverhouding. Versnellingen zijn toegelaten, maar worden niet gebruikt. goed uit de start kunnen komen Standaard fietsenMicro 34/16 Leeftijd Afgelegde afstand (cm) bij 1 trapomwenteling Afgelegde afstand bij 1 trapomwenteling (in cm) = 68 + (leeftijd in jaar) x 5 Zoek vervolgens in een van de tabellen hieronder een verzet dat er bij past. De tabellen zijn per bandenmaat omdat elke bandenmaat een andere omtrek heeft. Banden 1 1/8″, omtrek 156cm34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 13 14 379 15 354 16 341 17 340 18 338 Banden 1 3/8″, omtrek 160cm34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 13 418 14 389 15 16 350 17 348 18 338 Banden 1.50″, omtrek 152cm34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 14 380 15 385 16 380 17 384 18 380 Banden 1.75″, omtrek 154cm34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 13 403 14 385 15 390 16 385 17 380 18 385 TrappersTot 12 jaar is het verboden om met klik-pedalen (SPD) te rijden. Let op bij internationale wedstrijden kan dit afwijken. Voor start traininig, gebruik je best klik-pedalen (SPD) als je daarmee wedstrijden rijdt. Voor een technisch training leer je vaak meer met platte trappers. Dit geeft je ook een veiliger gevoel. ZadelHet zadel staat laag zodat het niet stoort bij het fietsen en springen. De nieuwe trend van lange zadelpennen om los te rijden kan schadelijk zijn voor het frame. Er werkt veel meer kracht op het frame doordat de hefboom groter wordt. Dit kan het frame uitlubberen.
Vraag bij twijfel altijd advies aan een deskundige trainer of BMX-specialist.
Veel plezier en succes met je BMX-carrière!
Kijk ook eens op de site van de KNWU. |
Laatste nieuws |
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Het laatste nieuws | Zoeken
Lid worden
Adres baanWatergoorweg 50, 3861 NA Nijkerk
|